Waarom een SEO specialist inhuren? | Ralf van Veen

Als je al een goed begrip hebt van SEO en waarom het belangrijk is, kun je naar hoofdstuk 2 gaan (hoewel we je aan het eind van dit hoofdstuk nog steeds aanraden om de best practices van Google en Bing af te lezen; het zijn nuttige opfrissers).

Voor alle anderen, zal dit hoofdstuk helpen bij het opbouwen van uw fundamentele SEO kennis en vertrouwen als je verder gaat.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ralf van Veen, freelance SEO specialist bij https://ralfvanveen.com

Wat is SEO?
SEO staat voor “zoekmachine optimalisatie”. Het is de praktijk van het verhogen van zowel de kwaliteit en kwantiteit van het websiteverkeer, evenals de blootstelling aan uw merk, door middel van niet-betaalde (ook bekend als “organische”) zoekmachine resultaten.

Ondanks het acroniem, SEO is zo veel over mensen als het is over zoekmachines zelf. Het gaat erom te begrijpen wat mensen zoeken naar online, de antwoorden die ze zoeken, de woorden die ze gebruiken en het type inhoud dat ze willen consumeren. Als u de antwoorden op deze vragen kent, kunt u verbinding maken met de mensen die online op zoek zijn naar de oplossingen die u aanbiedt.

Als het kennen van de intentie van uw publiek is de ene kant van de SEO-munt, het leveren van het op een manier die zoekmachine kruipers kunnen vinden en begrijpen is de andere. In deze gids, verwachten om te leren hoe je beide te doen.

Wat betekent dat woord?
Als u problemen heeft met een van de definities in dit hoofdstuk, zorg ervoor dat u onze SEO verklarende woordenlijst opent voor referentie!

Bekijk de SEO verklarende woordenlijst
De basis van de zoekmachine
Zoekmachines zijn antwoordapparaten. Ze schuren miljarden stukjes inhoud en evalueren duizenden factoren om te bepalen welke inhoud het meest waarschijnlijk is om uw vraag te beantwoorden.

Zoekmachines doen dit alles door alle beschikbare inhoud op het internet (webpagina’s, PDF’s, afbeeldingen, video’s, enz.) te ontdekken en te catalogiseren via een proces dat bekend staat als “kruipen en indexeren”, en het vervolgens te bestellen op basis van hoe goed het overeenkomt met de zoekopdracht in een proces dat wij “ranking” noemen. In hoofdstuk 2 gaan we dieper in op het kruipen, indexeren en rangschikken.

Welke zoekresultaten zijn “organisch”?
Zoals we al eerder zeiden, zijn organische zoekresultaten die worden verdiend door effectieve SEO, niet betaald voor (dat wil zeggen niet adverteren). Vroeger waren deze gemakkelijk te herkennen – de advertenties waren duidelijk als zodanig gelabeld en de overige resultaten namen meestal de vorm aan van “10 blauwe links” die eronder staan. Maar met de manier waarop het zoeken is veranderd, hoe kunnen we vandaag de dag organische resultaten spotten?

Vandaag de dag worden zoekmachine resultaten pagina’s – vaak aangeduid als “SERPs” – gevuld met zowel meer reclame en meer dynamische organische resultaten formaten (de zogenaamde “SERP functies”) dan we ooit eerder hebben gezien. Enkele voorbeelden van SERP-functies zijn te vinden in de vorm van fragmenten (of antwoordvakken), mensen vragen ook naar vakjes, beeldcarrousels, enz. Nieuwe SERP-functies blijven zich ontwikkelen, voornamelijk gedreven door wat mensen zoeken.

Als u bijvoorbeeld zoekt op “Denver weer”, ziet u een weersvoorspelling voor de stad Denver direct in de SERP in plaats van een link naar een site die deze voorspelling zou kunnen hebben. En, als u naar ,,pizza Denver zoekt,” u zult een ,,lokaal pak” resultaat zien dat uit de pizzaplaatsen van Denver wordt samengesteld. Handig, toch?

Het is belangrijk om te onthouden dat zoekmachines geld verdienen aan reclame. Hun doel is het beter oplossen van zoekopdrachten (binnen SERPs), om zoekers terug te laten komen en langer op de SERPs te houden.

Sommige SERP-functies op Google zijn organisch en kunnen worden beïnvloed door SEO. Deze omvatten uitgelichte fragmenten (een gepromoot organisch resultaat dat een antwoord in een doos weergeeft) en gerelateerde vragen (ook wel “People Also Ask” boxen genoemd).

Het is vermeldenswaard dat er veel andere zoekfuncties die, ook al zijn ze niet betaald reclame, kan niet typisch worden beïnvloed door SEO. Deze functies hebben vaak gegevens uit eigen gegevensbronnen, zoals Wikipedia, WebMD en IMDb.

Waarom SEO belangrijk is
Terwijl betaalde reclame, sociale media en andere online platforms verkeer naar websites kunnen genereren, wordt het grootste deel van het online verkeer gedreven door zoekmachines.

Organische zoekresultaten bestrijken meer digitaal vastgoed, lijken geloofwaardiger voor slimme zoekers en ontvangen veel meer klikken dan betaalde advertenties. Bijvoorbeeld, van alle Amerikaanse zoekopdrachten, klikt slechts ~2,8% van de mensen op betaalde advertenties.

In een notendop: SEO heeft ~20X meer verkeersmogelijkheden dan PPC op zowel mobiel als desktop.

SEO is ook een van de weinige online marketingkanalen die, mits correct opgezet, op termijn dividend kan blijven uitkeren. Als u een solide stuk van de inhoud die het verdient om te rangschikken voor de juiste trefwoorden, kan uw verkeer kan sneeuwballen na verloop van tijd, terwijl reclame continue financiering nodig heeft om het verkeer naar uw site te sturen.

Zoekmachines worden slimmer, maar ze hebben nog steeds onze hulp nodig.

Het optimaliseren van uw site zal helpen betere informatie te leveren aan zoekmachines, zodat uw inhoud goed kan worden geïndexeerd en weergegeven in de zoekresultaten.

Moet ik een SEO-professional, consultant of bureau inhuren?
Afhankelijk van uw bandbreedte, de bereidheid om te leren, en de complexiteit van uw website(s), kunt u een aantal basis SEO zelf uitvoeren. Of, u zou kunnen ontdekken dat u liever de hulp zou willen hebben

https://ralfvanveen.com