DHCH 2018
Image default
Internet marketing

Zijn reviews van influencers betrouwbaar?

Steeds meer merken en bedrijven maken gebruik van influencers voor het promoten van hun producten en/of diensten. Influencers zijn mensen die een groot bereik hebben onder een bepaalde doelgroep hebben. Of dit nou via volgers op social media, een populair blog of een YouTube kanaal is. Meestal krijgen influencers deze volgers door interessante content te plaatsen of te delen. Maar doordat dus steeds meer bedrijven gebruik maken van influencer marketing op social media is de vraag of deze reviews en posts van influencers nog wel betrouwbaar zijn. 

Consumentenvertrouwen in influencers is enorm
Wist je dat 84 procent van de mensen die online winkelt wel eens een product heeft gekocht naar aanleiding van een blog of een vlog? Uit onderzoek blijkt dat 92 procent van de consumenten de ervaringen van anderen online als meer betrouwbaar ervaart als dan de informatie op websites van bedrijven. Het vertrouwen van volgers in influencers is dus enorm. Toch kan er ook misbruik worden gemaakt van dit vertrouwen. Daarom hebben wij een paar tips voor je op een rijtje gezet waarmee jij beter een authentieke review kunt herkennen. 

Tips voor het herkennen van een authentieke review
Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten om te zien of een post van een influencer betrouwbaar is,  natuurlijk is dat nooit een garantie maar het kan je zeker helpen. Let bijvoorbeeld altijd op of de influencer duidelijk maakt dat ze gesponsord worden of reclame maken.  Er bestaat nog geen speciale wetgeving voor reclame via social media & influencer marketing omdat dit veel problemen en uitdagingen geeft. Maar er bestaat wel een consumentenwetgeving die voorschrijft dat reclame herkenbaar moet zijn. Op Instagram maken influencers dit bijvoorbeeld duidelijk door boven een foto “betaald partnerschap met….” te plaatsen. 

Let ook op het account zelf, als een account weinig volgers heeft en veel likes en reacties krijgt of als een account veel volgers heeft of weinig likes en reacties kan dit een teken zijn van een nepaccount dat alleen wordt ingezet voor het promoten van een product of dienst van een bedrijf. 

Ook is het handig om te letten om te kijken of een influencer zelf al veel ervaring heeft met het product of de dienst van een bedrijf. Volgen de influencer en het bedrijf elkaar bijvoorbeeld op social media? Of zet een influencer bij een post bijvoorbeeld “ik heb vorige week dit pakketje ontvangen en geprobeerd….” dan weet je dat de influencer zelf nog niet veel ervaring heeft met het product en dat het echt puur om de promotie gaat. 

Het beste advies is nog om altijd meerdere websites en reviews te checken. Vertrouw dus niet op één positieve (of negatieve) review, maar zoek wat langer door naar ervaringen op bijvoorbeeld andere websites. Gebruik zoektermen als “naam bedrijf + klachten” of “naam bedrijf + reviews” om beoordelingen te vinden. 

Natuurlijk is het altijd een uitdaging om te zoeken of een post van een influencer op social media betrouwbaar is maar met deze tips weet je in ieder geval waar jij op kunt letten.