DHCH 2018
Image default
Onderwijs

Kansengelijkheid in het onderwijs

Van de week las ik een artikel in het NRC over dat kansengelijkheid gebaat zou zijn bij traditioneel klassikaal onderwijs. Het gaat erover dat er steeds meer soorten onderwijs bijkomen, welke vaak online vinden en waarbij er steeds meer zelfstandigheid van de leerling wordt gevraagd.

Kansenongelijkheid
Uit onderzoek blijkt dat kansenongelijkheid een groot probleem is in het middelbaar onderwijs. De uitslag van de citotoets en de beoordeling van de basisschool docent is cruciaal en bepalend voor de toekomst van een kind. Daarnaast blijkt dat deze beoordelingen van docenten vaak oneerlijk zijn en te veel gebaseerd op de achtergrond van een kind. Zo blijkt dat kinderen met hoogopgeleide ouders vaker een overschat advies krijgen en kinderen uit een lager sociaal milieu een onderschat advies.

Daarnaast blijkt dat er maar weinig middelbare scholen zijn, die ervoor kunnen zorgen dat leerlingen op een hoger niveau uitkomen. Zo is het advies op de basisschool bepalend voor het niveau dat je kan behalen op de middelbare school. 

School voor Persoonlijk Onderwijs
SvPO is al jaren bezig het tegendeel te bewijzen en ondanks de hoge resultaten wordt deze school niet gesteund door de onderwijsinspectie. Bij de onderwijsinspectie blijkt het niet meer te draaien om schoolresultaten, maar om de organisatieprocessen. School voor Persoonlijk Onderwijs heeft meerdere keren bewezen dat intensief klassikaal onderwijs ervoor zorgt dat een derde tot de helft van de leerlingen uitstijgt boven het eigen niveau. 

De omslag in de onderwijsinspectie raakt de scholen die gericht zijn op resultaat en daarmee kansenongelijkheid tegengaat. ‘Er is een nieuw onderzoekskader met 19 criteria voor de beoordeling van scholen, waarvan er maar één betrekking heeft op de leeropbrengsten die leerlingen halen. Bij de overige 18 ligt de nadruk op de organisatieprocessen. De inspectie zegt daarbij „niet meer te geloven in meten is weten”. Leerlingen moeten bovendien ‘lesstof op maat’ krijgen, hetgeen betekent dat scholen gedwongen worden om het ‘gepersonaliseerd leren’ in te voeren.’ Dit betekent dat scholen als SvPO gedwongen worden mee te gaan in de kansenongelijkheid. Hoe denk jij hierover? Wil je meer weten over School voor Persoonlijk Onderwijs, lees dan meer in de VO Gids.

 

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/08/kansengelijkheid-gebaat-bij-traditioneel-klassikaal-onderwijs-a4026790